Zaostrzenie kar dla pijanych kierowców – skutki wprowadzenia konfiskaty samochodów w Polsce

Zaostrzenie kar dla pijanych kierowców – skutki wprowadzenia konfiskaty samochodów w Polsce

Zagrożenie na drogach spowodowane przez kierowców pod wpływem alkoholu stanowi poważny problem, z którym boryka się nie tylko Polska, ale i wiele innych krajów świata. Z myślą o przeciwdziałaniu temu zjawisku, w marcu 2024 roku ustanowiono nowe regulacje. Wprowadzone przepisy zaostrzają konsekwencje dla osób prowadzących pojazdy w stanie nietrzeźwości poprzez konfiskatę ich samochodów. Mimo zwiększonych sankcji, problem jazdy po spożyciu alkoholu nadal pozostaje niewyeliminowany.

Regulacje te mówią o konfiskacie pojazdów od kierowców, którzy mają w organizmie więcej niż 1.5 promila alkoholu. Podobne konsekwencje czekają sprawców wypadków drogowych z podwyższonym stężeniem alkoholu (powyżej 1 promila) oraz recydywistów. Celem tej drastycznej zmiany było stworzenie silnego odstraszającego efektu, który miał skłonić kierowców do większej odpowiedzialności na drogach. Niestety, przewidywane rezultaty okazały się błędne.

Oczekiwane korzyści z nowych przepisów

Konfiskata pojazdów miała przede wszystkim wpłynąć na zmniejszenie liczby nietrzeźwych kierowców i tym samym poprawić bezpieczeństwo na drogach. Ograniczenie wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców miało też przyczynić się do zmniejszenia kosztów społecznych, zarówno tych związanych z leczeniem ofiar takich zdarzeń, jak i naprawą uszkodzonego mienia.

Nieoczekiwane rezultaty wprowadzonych regulacji

Analizy i raporty przeprowadzone po wprowadzeniu nowych przepisów pokazały jednak, że konfiskata samochodów przynosi niewłaściwe skutki. Zaostrzone kary wydają się odstraszać głównie trzeźwych kierowców, którzy boją się utraty swojego pojazdu podczas każdego incydentu związanego z alkoholem. Tymczasem sankcje te nie przynoszą oczekiwanych efektów wśród kierowców naprawdę nietrzeźwych.

Policja średnio konfiskuje 200 samochodów tygodniowo, ale procent osób prowadzących pod wpływem alkoholu nie ulega zmianom. W pierwszej połowie 2024 roku wykryto 22,6 tys. przypadków jazdy w stanie nietrzeźwości, co stanowi podobny odsetek jak w porównywalnym okresie poprzedniego roku.